Orzeł, nie zawsze brzmi dumnie

Wracając do moich doświadczeń z dzikimi zwierzętami przypomina mi się pewne zdarzenie z krukiem w roli głównej. Mieszkaliśmy wtedy nieopodal miejsca, gdzie stała nasza pierwsza leśniczówka w innym domku, też samotnym i otoczonym lasem, choć przy uczęszczanej drodze. Było lato. Słońce lało się z nieba gęstwą złocistych promieni. Wokół jednostajny dźwięk brzęczących owadów i ptasich treli. Pieliłam w zamyśleniu ogródek warzywny, kiedy do mojej  świadomości dotarł uparty, natarczywy wrzask kruka nad moją głową. Zastanowiła mnie jego zawziętość. Podniosłam więc głowę i osłaniając ręką oczy przed światłem słonecznym, zaczęłam wypatrywać rzeczonego krzykacza. Po chwili zobaczyłam niezwykłą scenę. Nade mną przelatywał orzeł bielik a wokół niego kręcił się kruk, który bez przerwy go atakował. Kiedy kruk podfruwał zbyt blisko, orzeł wyciągał szpony i czarne ptaszysko musiało się wycofywać. Kruk zmienił więc szybko taktykę. Niespodziewanie wzbił się w górę i znalazł się nagle nad orłem. Z góry spadł mu na grzbiet, celując swym wielkim dziobem, jak kilofem, w głowę orła. Ten natychmiast opadł w dół i lotem ślizgowym wyprysnął spod kruka, uciekając z ogromnym przyspieszeniem nad las. Tam wzbił się w górę i odleciał. Drapieżnik został skutecznie przegoniony. Do kruka dołączył drugi i oba odfrunęły w inną stronę, pokrzykując zwycięsko. Wyczyn był nie byle jaki zważywszy, że różnica wielkości między krukiem a orłem jest niemała. Kruk z rozłożonymi skrzydłami był, mniej więcej, tej wielkości, co rozwarte skrzydło orła. Bojowość jednak i determinacja, z jaką bronił swego rewiru okazała się niezwykle skuteczna. Nierzadko kruki przeganiają orła ze swego terenu, od znalezionej padliny. Zwykle jednak jest ich sporo i wobec przeważającej ilości przeciwników, orzeł nie ma wielkich szans na zwycięstwo. W starciu jeden na jednego, zwycięstwo kruka było jednak imponujące.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Uncategorized i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

